Začleňovanie BOZP do vzdelávania

znamená systematicky ho zahŕňať do vyučovacích hodín. V ideálnom prípade sa stane súčasťou každodenného života žiakov, rodičov a zamestnancov.

Ak sa deti začnú učiť o bezpečnosti a ochrane zdravia tak, ako sa učia čítať a písať, stanú sa prirodzenou súčasťou ich práce, hier a života. Získajú správny postoj k bezpečnosti a ochrane zdravia, ktorý si so sebou ponesú počas celého pracovného života.

Vo všeobecnosti sa odporúča zahrnúť BOZP do jednotlivých predmetov, ako ju vyučovať ako samostatný predmet. Vzdelávanie na základe aktivít a príklady zo skutočného života pomôžu odovzdať deťom a mladým ľuďom toto posolstvo. Kľúčové posolstvá možno pre rôzne vekové skupiny zopakovať rôznymi spôsobmi, či už ide o základné školy alebo stredné odborné školy.

Ideálnym modelom je celoškolský prístup. Zahrnutie BOZP do ďalšieho vzdelávania je ťažšie a menej rozvinuté, najmä na univerzitách. Uplatňuje sa však rovnaký celoinštitucionálny model. K úspešnému zahrnutiu významne prispieva vytváranie sietí a spolupráca s orgánmi štátnej správy v oblasti BOZP na základe partnerstva.

Celoškolský prístup je kombináciou vzdelávania a školskej správy. Žiaci a zamestnanci spolupracujú na tom, aby bola škola bezpečným a zdravým miestom na prácu a vzdelávanie prostredníctvom:

  • vzdelávania o rizikách a riadení BOZP, napríklad zapájaním žiakov do odhaľovania rizík
  • vzdelávania a podpory v oblasti zdravia, napr. zdravé školské iniciatívy
  • podporovania dôstojnosti a rešpektu pre všetkých, napr. kampane proti šikanovaniu
  • starostlivosti o životné prostredie, napr. opätovné použitie a recyklácia

Z rôznych štúdií a pozorovaní vieme, čo pomáha, aby celoškolský prístup fungoval:

  • vedenie zo strany riaditeľa s cieľom motivovať zamestnancov a žiakov
  • zapájanie žiakov, rodičov a zamestnancov
  • odborná príprava učiteľov
  • spolupráca medzi BOZP a orgánmi v oblasti vzdelávania
  • praktická výučba a prepojenie vzdelávania o rizikách s vyučovanými predmetmi

Zdroj: https://osha.europa.eu/sk

Spracoval: Ing. Robert Staško