MINIMÁLNA MZDA 2027 A KOLEKTÍVNE VYJEDNÁVANIE 2027

Minimálna mzda v Slovenskej republiky bude v roku 2027 vo výške 972 Eur. Nakoľko sociálni partneri nedospeli k dohode o jej výške ani na rokovaní Hospodárskej a sociálnej rady SR, jej výška bola určená na základe platnej legislatívy ako 60 % priemernej nominálnej mzdy, ktorá bola pred 2 rokmi.

Minimálna mzda narastie oproti roku 2026, kedy predstavovala sumu 915 Eur o 57 Eur. 

Nárast minimálnej mzdy sa prejaví aj v úprave – zvýšení zákonných mzdových zvýhodnení, ktoré sú naviazané na minimálnu mzdu. Jedná sa o tieto mzdové zvýhodnenia:

  • 50 % hodinovej minimálnej mzdy za prácu v sobotu
  • 100 % hodinovej minimálnej mzdy za prácu v nedeľu
  • 40 % hodinovej minimálnej mzdy za nočnú prácu.

Úpravou výšky minimálnej mzdy v roku 2027 dochádza aj ku hodinovej minimálnej mzdy, ktorá bude pri ustanovenom 40-hodinovom pracovnom predstavovať 5,586 eura za hodinu.

V prípade, ak opätovne nedôjde k dohode sociálnych partnerov o výške minimálnej mzdy v roku 2028, podľa predbežných odhadov Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR by mohla dosiahnuť výšku 1014 Eur mesačne.

Na uvedenú zmenu a predpokladaný vývoj minimálnej mzdy musia a budú reagovať aj zástupcovia zamestnancov pri vyjednávaní Kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa a Podnikových kolektívnych zmlúv v sektoroch, v ktorých pôsobí Odborový zväz DREVO, LESY, VODA – celulózo-papierensky priemysel, drevársky a nábytkársky priemysel, lesné hospodárstvo, vodárenské spoločnosti, vodohospodársky sektor, štátna a verejná služba v časti, ktorá sa týka odmeňovania zamestnancov za prácu. 

Spracovala:

JUDr.  Vlasta Szabová, PhD.,

predsedníčka OZ DLV