Zaujímavosti zo sveta v oblasti kolektívneho pracovného práva, ktoré nás môžu inšpirovať.

od Johna T. Dunlopa

Kolektívne vyjednávanie je proces, ktorý sa uskutočňuje v zákonných rovinách a zároveň môže v skutočnosti vyzerať rôzne. Kolektívne vyjednávanie sa líši aj od toho, v ktorej krajine sa vyjednáva.

Tento článok vám priblíži fungovanie kolektívneho vyjednávania v USA a možno vás v niečom inšpiruje.

Americký systém kolektívneho vyjednávania zahŕňa najmenej tri charakteristiky, ktoré sú charakteristické pre pracovnoprávne vzťahy v Spojených štátoch. Asi najvýznamnejšou je, že systém pracovnoprávnych vzťahov je vysoko decentralizovaný. Prevaha rokovaní v závodoch a spoločnostiach vyplynula zo vzorcov organizácií medzi zamestnávateľmi a odbormi roztrúsenými po celej krajine. Odborári a predstavitelia vedenia na miestnej úrovni, ktorí boli s problematikou dôkladne oboznámení, dokázali lepšie nájsť vzájomnú dohodu. Decentralizácia sa ukázala ako veľký zdroj sily, pretože umožnila podrobnejšie a širšie zameranie kolektívneho vyjednávania a oveľa menšiu úlohu podstatnej vládnej tvorby pravidiel – legislatívnej alebo administratívnej.

Druhou charakteristikou je princíp výlučnej jurisdikcie alebo zastúpenia, kde jeden odbor slúži ako jediný zástupca všetkých zamestnancov v závode alebo príslušnej vyjednávacej jednotke. Táto prax je v súlade s americkou politickou tradíciou voľby jedného zástupcu väčšinovým hlasovaním a slúži na uľahčenie procesu vyjednávania pre vedenie aj pracovníkov tým, že vyžaduje, aby si zamestnanci vybrali spomedzi konkurenčných organizácií alebo žiadnu organizáciu, aby sa zohľadňovali konkurenčné záujmy v rámci odborov pri rokovacom stole a aby sa stanovila priorita medzi konkurenčnými záujmami v rokovaniach.

Treťou charakteristikou je úloha, ktorú v tomto procese zohráva zákon. Pracovné právo sa primárne zaoberá taktikami a postupmi organizovania, vyjednávania a spôsobmi riešenia konfliktov. Hmotné podmienky zamestnania sú do značnej miery ponechané na súkromné ​​rokovania alebo určenie. Zákon to vníma ako súkromnú zodpovednosť, od ktorej by sa mala vláda dištancovať. Zatiaľ čo vládna regulácia sa v niektorých oblastiach za posledné dve desaťročia výrazne rozšírila – napríklad v oblasti rovnakých pracovných príležitostí, bezpečnosti a dôchodkov – rokujúce strany majú naďalej širokú voľnosť. Odborári a vedenie si dokázali určiť vlastné potreby pre pravidelné rokovania.

V rámci systému kolektívneho vyjednávania sa dá očakávať postupná zmena minimálne v štyroch oblastiach: predmety vyjednávania; štruktúra vyjednávania; právny rámec vyjednávania; a úloha vlády v procese vyjednávania. Zdá sa nepravdepodobné, že by zameranie sa na návrh pracovných miest a reorganizáciu práce, pripisované záujmom mladšej a vzdelanejšej pracovnej sily, viedlo k zásadným zmenám v organizácii a riadení pracoviska. Zmeny týkajúce sa flexibility pracovnej doby v niektorých odvetviach, väčšieho výberu pre pracovníkov spomedzi vedľajších benefitov a účasti zamestnancov na dohode o práci pravdepodobne nebudú rozsiahle. Je to preto, že väčšina zamestnancov sa o to zrejme výrazne nezaujíma a počet manažmentov so špeciálnymi záujmami v týchto oblastiach je obmedzený.

Oblasť, v ktorej možno očakávať neustály vývoj, sa týka štruktúry vyjednávania, teda: úrovne, na ktorej by sa mali riešiť rôzne otázky; rozsahu pracovných miest, územia a zamestnancov, ktorých sa dohoda má riadiť; a vzťahov medzi rôznymi remeselnými zväzmi, ktoré vyjednávajú so spoločným zamestnávateľom. Mnohé dlhé a nákladné štrajky vznikli z nezhôd, ktoré sa primárne netýkali odmeňovania, ale štruktúry vyjednávania.

Ďalšou oblasťou ústredných otázok v rámci amerického systému pracovnoprávnych vzťahov je, či je možné dosiahnuť významné zmeny v jeho právnom rámci prostredníctvom konsenzu v rámci systému, a nie len prostredníctvom politických a legislatívnych konfliktov, ako to bolo v minulosti. Právny rámec kolektívneho vyjednávania a mnohé prvky formálneho fungovania kolektívneho vyjednávania odrážajú umelú a nerealistickú legislatívu. Mnohé z týchto ustanovení boli z praktických dôvodov ignorované. Niektoré z týchto otázok, ako napríklad samotná štruktúra kolektívneho vyjednávania, povaha povinnosti vyjednávať a status pracovných pravidiel (tzv. featherbedding), sú samy osebe čoraz viac predmetom kolektívneho vyjednávania. Existuje však možnosť, že vedúci pracovníci a manažment môžu vyvinúť prostriedky na uspokojenie nových potrieb v oblasti postupov riešenia sporov, zmien v štruktúre vyjednávania a metód na ešte efektívnejšie riešenie zavádzania technologických zmien a zahraničnej konkurencie. Žiadna otázka nie je pre budúcnosť dôležitejšia ako postupy, prostredníctvom ktorých sa vyvíja právny rámec kolektívneho vyjednávania.

Lloyd Ulman má pravdepodobne pravdu, keď tvrdí o efekte kocúrnika, ktorý naznačuje, „že politika príjmov je pre politikov vo funkcii takmer neodolateľná“. Okrem obáv vlády o infláciu sa čoraz viac angažuje v oblastiach, ktoré ovplyvňujú vyjednávanie. Ministerstvo práce a štátu napríklad spravujú rôzne programy, ktoré priamo ovplyvňujú vzťahy medzi vyjednávacími stranami. Zjavnými príkladmi sú bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci, odškodnenie pracovníkov a rovnaké príležitosti v zamestnaní.

Tieto programy slúžia konštruktívnym cieľom a významne prispejú k budúcemu zlepšeniu kvality života pracovníkov. Existujú však obmedzenia, v ktorých môžeme hľadať riešenia sociálnych a ekonomických problémov z hľadiska legislatívy a súdnych sporov.

V posledných rokoch sa často vyskytujú pokusy o prispôsobenie kolektívneho vyjednávania novým oblastiam, ako sú miestne a štátne vládne agentúry a zdravotnícke a vzdelávacie inštitúcie. Otázky výlučnej jurisdikcie, vhodných subjektov pre vyjednávanie a úlohy štrajku a arbitráže majú vo verejnom sektore odlišné dôsledky ako v súkromnom sektore a budú si vyžadovať značné inovácie. Je príliš skoro na to, aby sme predpovedali, aký bude konečný výsledok, ale je jasné, že odborové organizácie budú mať významný vplyv na riadenie a výkonnosť agentúr vo verejnom sektore a na neziskové inštitúcie.

Šírenie „takmer odborov“ dodáva kolektívnemu vyjednávaniu nový rozmer. S vývojom americkej ekonomiky a spoločnosti sa stáva organizovanejšou a rôzne skupiny sa spájajú, aby presadzovali svoje záujmy tak, ako ich vnímajú. Niekedy sa tieto skupiny podobajú a konajú ako odbory, inokedy sa od nich dosť líšia. Medzi takéto rozmanité skupiny možno uviesť zamestnankyne, rasové menšiny, chovateľov hovädzieho dobytka, predajcov benzínu, zubárov, nájomníkov atď. V južnej Kalifornii sa istý bývalý predstaviteľ spoločenskej disciplíny dokonca pokúsil zorganizovať duchovenstvo. Takmer odbory majú tendenciu zahŕňať ako členov vedúcich pracovníkov, ktorí sú viac závislí, patria do kategórií s vyššími príjmami a v niektorých prípadoch viac reagujú na profesionálne záujmy ako členovia konvenčných odborov. Hoci celková veľkosť takmer odborov nie je istá, ich kombinovaný počet členov určite presahuje dva milióny osôb. Ide o to, že strany tradičného kolektívneho vyjednávania sa často musia s takýmito skupinami zaoberať v ekonomickej a politickej oblasti; niekedy priamo konkurujú procesu vyjednávania.

Spracovala: Mgr. Simona Bednárová

                          Právnik OZ DLV